Rust in mijn hoofd

Gepubliceerd op 2 juli 2024 om 17:18

Voel je je vaak overweldigd door je gedachten? Als hoogsensitief persoon (HSP) is dat heel herkenbaar. Door de diepgaande verwerking van informatie kun je verstrikt raken in je eigen gedachten, met overprikkeling als gevolg. Dit kan leiden tot symptomen zoals een hoge ademhaling, snelle hartslag, concentratieproblemen en hoofdpijn. Gelukkig kun je de regie nemen om deze gedachtenstroom af te remmen. De volgende tips kunnen je daarbij helpen:

 


Wandelen in de Natuur

Een wandeling in het bos of park helpt je te ontspannen en in het moment te zijn. Laat je smartphone thuis en geniet van de omgeving. De natuur kalmeert, vertraagt gedachten en laadt je energie weer op.

 

Tip: Probeer dagelijks 20 minuten te wandelen, bijvoorbeeld tijdens je lunchpauze.

 

Aanrader: Maak wekelijks een langere wandeling in een rustige omgeving en zorg dat je geen afleiding hebt.

 


Mediteren

Meditatie helpt je om jouw gedachten zonder oordeel te observeren en zonder erin meegezogen te worden. Het is een heerlijk moment van rust en ontspanning, waarin je de verbinding met jezelf versterkt 

 

Oefening: Sluit je ogen en focus je 5 minuten op jouw ademhaling. Je hoeft er niets aan te veranderen. Merk alleen op hoe jouw ademhaling is; snel/langzaam, hoog vanuit je borst/diep vanuit je buik. Wat beweegt er mee tijdens jouw ademhaling; je buik, je borst, je flanken, misschien zelfs je schouders? Door te focussen op je ademhaling, ga je automatisch uit je hoofd.

 

Aanrader: Ik bied een gratis proefabonnement van 30 dagen aan voor de Meditation Moments App. Ga voor meer informatie naar de tab Meditation Moments of neem contact op via het contactformulier. Onder de tab gratis kun je mijn eigen meditaties vinden.

 


Zelfzorg en Hersteltijd

Plan bewust rustmomenten en activiteiten die jou energie geven. Bij dagen of activiteiten met veel inspanning, is het belangrijk dat je daarna weer kunt ontspannen, oftewel; herstellen. Zo bouw je een marge op voor jezelf en zul je minder snel overprikkeling ervaren.

 

Praktische tips:

  • Plan dagelijkse incheckmomenten en vraag jezelf: wat heb ik nu nodig?
  • Zorg voor balans tussen drukke en rustige dagen
  • Ga zitten met een kop thee en staart voor je uit (mijmeren)
  • Observeer (zonder oordeel) jouw gedachten & de signalen van jouw lichaam
  • Creëer een rustige plek in huis om je terug te trekken en te mediteren

 


Je hebt zelf regie over je gedachten. Door de natuur in te gaan, te mediteren en dagelijks hersteltijd in te plannen, kun je overprikkeling verminderen of zelfs voorkomen.

 

Welke stap kun jij vandaag zetten naar meer rust in je hoofd?